Alternative communication – co to takiego i jak wykorzystać do promocji marek?

Upowszechnienie się Internetu, a zwłaszcza social mediów, wymusiło stworzenie zupełnie nowego podejścia do działań promocyjnych. Z jednej strony daje to zupełnie nowe możliwości, z drugiej stawia ogromne wyzwania. Czym tak naprawdę jest alternative communication i jak można to rozumieć w kontekście promocji marek?

Alternative communication – co to jest?

W zasadzie termin alternative communication początkowo oznaczał wypracowanie sposobów komunikacji z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie, które nie były w stanie odbierać standardowych komunikatów – języka mówionego. W tym celu oczywiście powstało bardzo wiele różnego rodzaju rozwiązań, od języka migowego, poprzez książki obrazkowe czy dedykowane myszy do komputera.

Termin ten w pewien sposób został zapożyczony do nowoczesnego marketingu i wskazuje na to, że oczekiwania odbiorców zupełnie się zmieniają. Termin ten oznacza alternatywne rodzaje komunikacji z klientem. Stosowane do tej pory banery, reklamy prasowe, telewizyjne i radiowe nie wystarczają. Dla niektórych typowa reklama AdWords Google jest już zbyt sztampowa. To wszystkie inne sposoby komunikacji z klientem.

Alternatywne metody komunikacji z klientem

Za powstaniem alternatywnej komunikacji leży upowszechnienie się nowych mediów. Pojawiła się konieczność uzupełnienia wiedzy dotyczącej form komunikacji marketingowej. Do prowadzenia dialogu z klientem należy wprowadzić nowe technologie komunikacyjne, czyli na przykład poprzez social media, popupy, interaktywne reklamy, advergaming i tym podobne. Wszystko dlatego, że wraz z rozwojem i upowszechnieniem się technologii zmieniają się także oczekiwania adresatów.

Zintegrowana komunikacja marketingowa teraz wymaga zaangażowania na wielu różnych polach. Ponieważ standardowa forma reklamy nadal ma znaczenie, alternative communication może być dla niej po prostu uzupełnieniem i pomóc w pozyskiwaniu nowych klientów. Ten rodzaj komunikacji dotyczy zwłaszcza osób młodych, czyli tych, którzy najczęściej są odbiorcami nowych mediów.

Alternatywne formy komunikacji

Alternatywnych form komunikacji nie jest znów tak wiele. Co do szerokości tego terminu nie ma zgodności. Tak naprawdę okazuje się, że coś, co może wydawać się nowym podejściem do tematu szybko staje się wyczerpaną sztampą. Dlatego dla niektórych będzie to zarówno prowadzenie profilu w mediach społecznościowych czy nagrywanie Instastories lub influencer marketing. Dla innych  będzie to raczej wyłącznie marketing wirusowy i na przykład advergaming (tworzenie gier online dotyczących konkretnej marki).

W skład tych form komunikacji można zaliczyć także RTM (real time marketing) i akcje uotdoorowe, które polegają na działaniach promocyjnych na zewnątrz firmy i trochę poza mediami, chociaż najczęściej są transmitowane i przedstawiane w social mediach. W skład nowych metod komunikacji wchodzi także RTB, czyli real time bidding – sposób wyświetlania reklamy idealnie dopasowany do profilu użytkownika.

Nowoczesny marketing w oparciu o dane

Zastosowanie alternatywnych form komunikacyjnych powinno być poprzedzone analizą rynku z wykorzystaniem narzędzi i działań online. Dzięki temu będzie można zmierzyć i zaplanować efekty działań marketingowych. Oczywiście ważnym aspektem jest także stworzenie person i dokładnie określenie grupy docelowej tego rodzaju działania.

Nowoczesny marketing w szczególny sposób skupia się na jakości i kreatywnym podejściu do działań marketingowych. W świecie Internetu istnieje tysiące marek i wszystkie mają równe szanse na wybicie się i zdobycie klientów. Dlatego nowe formy komunikacji muszą być naprawdę kreatywne i nietypowe, żeby przyciągały użytkowników i wzbudzały w nich emocje. Każde tego rodzaju działanie powinno być poprzedzone szczegółowymi badaniami rynku, a ich wprowadzenie musi być zgodne z całą strategią marketingowa firmy.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Alternative communication – co to takiego i jak wykorzystać do promocji marek?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry