Co powinna zawierać dobra strona internetowa?

Stronę internetową naszej firmy powinniśmy potraktować raczej jako narzędzie do zdobywania klientów, a nie jak wizytówkę. Obecnie posiadanie strony-wizytówki to trochę za mało. Skoro już przymierzasz się do założenia strony, to należy to zrobić tak, żeby była ona skutecznym narzędziem, sprzedażowym. Jak to osiągnąć? Przyjrzyjmy się.

Nawigacja

Jeśli klient się na naszej stronie pogubi, to szybko się zniechęci do jej przeglądania. Chodzi o to, żeby menu było proste, widoczne, przewijanie boczne nie wariowało. Strona musi być tak skonstruowana, żeby podawać informacje w określonym porządku. Nawigacja jest też istotna pod względem pozycjonowania. Błędy, które popełnimy przy strukturze strony, mogą skutkować nie tylko słabą oglądalnością, ale też niewystarczającą widocznością strony przez przeglądarki, a to dużo większa strata. Musimy stosować się do kilku prostych zasad – dobrze jest, jeśli strona posiada intuicyjną strukturę – w myśl zasady od ogółu do szczegółu. Nie stosujmy nawigacji wielopoziomowej, która wymaga wielu kliknięć, by dotrzeć do jakiejś podstrony. Pod względem pozycjonowania, należy zadbać, żeby nawigacja nie linkowała do samej siebie i nie posiadałam więcej niż 100 linków.

Adresy URL

Muszą być przyjazne i przejrzyste. I to znowu rzecz, która jest ważna zarówno dla użytkowników, jak i pod względem pozycjonowania strony. Wzór adresu URL powinien wyglądać tak: strona.pl/o-nas taki zapis pozwala zorientować się, którym miejscu strony jesteśmy, jest łatwy do zapamiętania i intuicyjny. A przeglądarka nie wariuje. Ponadto adres nie powinien zawierać znaczników sesji, za to należy umieścić słowa kluczowe, które spowodują, że strona będzie bardziej widoczna dla przeglądarek.

Odpowiednia treść

To niby oczywiste, ale bardzo często przedsiębiorcy popełniają tutaj wiele błędów. Treść, czyli sedno strony, kwintesencja Twojej oferty. To trudna sztuka przedstawić ją tak, jak trzeba. Z jednej strony uwielbiasz opowiadać o tym, co robisz, ale zawsze znajdzie się ktoś, kto zada dodatkowe pytanie, więc chciałbyś napisać jak najwięcej. Przecież im więcej, tym lepiej, tym większa szansa, że klient kupi, bo dostanie komplet informacji. I to właśnie błędne myślenie – nie musimy napisać wszystkiego.

Treść powinna być czytelna, zachęcająca, napisana językiem odpowiednim do odbiorcy, bez zbędnych szczegółów, konkretna. Szczegóły można opisać na blogu, tam będziesz miał okazję rozpisać się na wiele tematów, podać wskazówki dla konsumentów. Tutaj również musimy myśleć o pozycjonowaniu i miejscu w wyszukiwarkach. Żeby one nas widziały, treść musi być z góry zaplanowana, unikatowa, dostosowana do charakteru marki, o wysokiej jakości. Co ważne, blog firmowy zwiększa widoczność strony w sieci, więc bardzo warto go prowadzić i umieszczać na stronie.

O firmie, zrób to dobrze

Podstrona „o nas” jest bardzo często traktowana schematycznie, bez poświęcenia większej uwagi i jest to duży błąd. Klienci często chcą przeczytać kilka słów o firmie, z którą rozważają współpracę, ale czytanie po raz kolejny „jesteśmy profesjonalistami, firma powstała w roku 1992, świadczymy usługi najwyższej jakości…” itp. jest po prostu nudne. Taki tekst nic nam nie mówi, pomiń notkę historyczną, jeżeli nie jesteś Uniwersytetem Jagiellońskim. Skup się na tym, jaka jest Twoja firma, co ją wyróżnia, wymyśl coś kreatywnego, innego niż wszyscy. Zrób to tak, żeby skojarzenia z Twoją firmą były takie, jak chcesz – nowoczesna marka dla młodych ludzi, innowacyjna agencja marketingowa, lider w branży finansów. To Ty kreujesz swój wizerunek.

Kontakt – zawsze w zasięgu wzroku

Musimy sobie zdawać sprawę, że to jest najważniejsza rzecz na naszej stronie. Właśnie kontakt, który często jest na końcu, małą czcionką, nie zachęca. Wszystkie inne podstrony mają spowodować, że klient zachce do nas zadzwonić, napisać, porozmawiać na czacie. I zamiast mu to ułatwić, umieszczamy kontakt tak, żeby trzeba było go szukać. Zróbmy to porządnie, bądźmy przed konkurencją. Umieśćmy mapkę dojazdu, widoczny kontakt wszystkimi kanałami, którymi można się z nami skontaktować, a dobrze by było, żeby było ich kilka. Numer telefonu można również umieścić w stopce albo banerze górnym na każdej podstronie. To ułatwi klientowi kontakt w każdym momencie, nie zmuszając go do zjeżdżania na sam dół, będzie to dodatkową zachętą.

Wezwanie do działania

Wiele osób uważa, że to tani chwyt, ale on naprawdę działa. A skoro działa, warto go zastosować. Sprecyzuj, jaki jest cel wizyty Twojego klienta na stronie – może chce się dowiedzieć więcej, może chciałby umówić się na wizytę, albo kupić coś w Twoim sklepie. Przypominaj mu o tym celu co pewien czas, zachęcając do działania. Może klient nie do końca wie, jaki jest cel i wezwanie ułatwi mu decyzję. Co jakiś czas umieść miejsce, w którym klient może zostawić wiadomość, albo swój adres mail z prośbą o kontakt. Przypomnij mu o możliwości zapisania się do newslettera. Umieść odpowiednio opisany przycisk z jasnym komunikatem – „kup teraz”, „wypełnij formularz”, „umów się na wizytę”. To prowadzi klienta niemal za rękę przez stronę do sprzedaży.

Rozwój strony

To potrzebne Tobie, jeśli chcesz umieszczać informacje o aktualnościach, wydarzeniach, nowych ofertach. Przyda się to klientom, których zachęci do zaglądania na Twoją stronę co jakiś czas, jeśli masz stałych odbiorców, oni lubią wiedzieć, co tam u Ciebie nowego. A przede wszystkim, to lubią przeglądarki. Dla Google to sygnał, że firma funkcjonuje i traktuje ją jako bardziej wartościową niż te, na których nic nowego się nie dzieje.
Dodawaj też co jakiś czas nowe funkcjonalności, bo to jest również bardzo atrakcyjne. Jeśli masz agencję, która zajmuje się stroną, ona powinna doradzić, jakie będą potrzebne, a które się nie sprawdziły i można z nich zrezygnować. Sam też możesz obserwować statystyki przebywania na kolejnych podstronach i korzystania z różnych funkcjonalności za pomocą narzędzi do śledzenia ruchu na stronie, a jest ich całe mnóstwo.

Media społecznościowe

Strona powinna promować Twoje fan page w social mediach i na odwrót, one powinny kierować do strony. Jeżeli prowadzisz blog, kanał na YouTube, czy innymi kanałami dystrybuujesz ciekawy content – pochwal się tym. Mów o tym, gdzie się da. Umieszczenie przycisku na stronie, kierującego do tych miejsc będzie budowało społeczność zaangażowaną w czytanie Twoich treści, to Cię nic nie kosztuje, a bardzo dobrze działa.

Wzbudź zaufanie klientów.

Jest wiele różnych elementów, które pomagają zbudować zaufanie. Trzeba oczywiście ciężko na nie pracować, ale można sobie pomóc. Współpracuj ze znanymi liderami – jeżeli masz sklep internetowy, prowadź aukcje na Allegro i niech Twoja strona na nie przekierowuje. Zdobądź certyfikaty jakości, nagrody, to podniesie Twój prestiż i zaufanie klientów. Dobrze napisz teksty na stronę, unikaj błędów. Bądź otwarty na kontakt ze strony klientów, daj się poznać jako firma, która chętnie odpowiada na pytania. Podeprzyj swój autorytet współpracą ze znaną osobą lub influencerem. Poproś swoich klientów o rekomendacje, niech to oni postawią Cię w dobrym świetle, umieść te rekomendacje na stronie wraz ze zdjęciami klientów, tak, żeby były one wiarygodne.

Bądź dostępny.

Dziś nikt nie lubi czekać, klienci są niecierpliwi, konkurencja na rynku jest spora. Nie daj się wyprzedzić bądź zawsze w kontakcie, albo zatrudnij specjalistę do spraw obsługi klienta, eRzecznika. Niech na stronie po wczytaniu pojawi się okienko czatu, w którym wita klienta miły pracownik, chętny do pomocy, ułatwiający szybkie znalezienie potrzebnych klientowi informacji.
Druga sprawa – strona powinna działać szybko, jeżeli będzie się długo ładowała, klient się zniecierpliwi i ją zamknie. Co więcej Google również mierzy ten czas i jest to jeden z czynników rankingowych dla tej przeglądarki.

Nasza strona ma szansę stać się bardzo skutecznym narzędziem do sprzedaży, jeżeli tylko odpowiednio przemyślimy jej zawartość i będziemy stosować się do wyżej wymienionych zasad. Jak o wszystko, trzeba o stronę dbać i poświęcać jej trochę czasu, żeby była skuteczna. Zawsze można zatrudnić do jej obsługi profesjonalistów, którzy zrobią to za Ciebie.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Co powinna zawierać dobra strona internetowa?

Jedna myśl na “Co powinna zawierać dobra strona internetowa?

  1. W dobie koronowirusa chyba każdy sobie zdaje sprawę, że posiadanie dobrej strony www jest obowiązkiem. Nie wszystko da się zrobić na FB.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry