Czy związki zawodowe potrzebują marketingu?

Coraz częściej słyszy się o intensywnie działających związkach zawodowych. W Polsce jest ich obecnie zarejestrowanych ponad 7,5 tysiąca. Pracownicy chętnie dołączają do tego typu ugrupowań, ponieważ ich zadaniem jest bronić praw zrzeszonych w nim pracowników. Jednak czy sama pozytywna idea wystarczy by przyciągnąć odpowiednią ilość osób do zgromadzenia? Czy jednak warto zainwestować w odpowiednie formy marketingu by reklamować związki zawodowe? Jeśli jesteście tym zainteresowani, serdecznie zapraszamy do przeczytania artykułu!

Czym dokładnie są związki zawodowe i jakie cele im przyświecają?

Związki zawodowe to dobrowolne i samorządne organizacje ludzi pracy, które są powołane w celu obrony ich praw i reprezentowania oczekiwań. Istnieje specjalna ustawa z dnia 23 maja 1991 r. która reguluje wszystkie kwestie dotyczące związków zawodowych. Dodatkowo od roku 2019 do tego typu związków mogą należeć już nie tylko osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, ale również ci pracownicy, którzy współpracują z firmami na podstawie umów o dzieło czy zleceń. Dotyczy to również stażystów oraz wolontariuszy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że związkowcy mają realny wpływ na kształtowanie systemu wynagrodzeń w danej firmie. Dbają oni również o bezpieczeństwo pracowników poprzez powołanie społecznego inspektora pracy. Ostatnie dane pochodzące z GUS (z 2014 roku) wskazują, że około 1,6 miliona pracowników należy do jakiegoś związku zawodowego. Od tej pory oczywiście ta liczba stale rośnie, gdyż coraz więcej osób widzi korzyści wynikające z tego typu działań.

Jak powstają związki zawodowe?

Tego typu organizacje powstają na mocy uchwały o jej utworzeniu, podjętej przez co najmniej 10 osób uprawnionych do stworzenia związków zawodowych. Te same osoby muszą uchwalić statu oraz wybrać komitet założycielski w liczbie od 3 do 7 osób. Dodatkowo związek zawodowy musi zostać zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ważną informacją jest to, że pracownicy mogą założyć związek zawodowy, nie ujawniając tego swojemu pracodawcy. Oczywiście, nie zawsze jest to korzystne rozwiązanie. W takiej sytuacji pracodawca nie ma, chociażby możliwości konsultowania zwolnień pracowników z reprezentantami związku. Jeśli chcemy powiadomić firmę o powstaniu związku, należy dostarczyć do pracodawcy dokumenty związkowe, czyli wypis z KRS, kopię statutu i kopię uchwały.

Czy marketing jest potrzebny w związkach zawodowych?

Wydawać by się mogło, że związki zawodowe nie potrzebują marketingu. Jednak rzeczywistość jest zupełnie inna. Bez odpowiedniej reklamy oraz szerzenia informacji pracownicy po prostu nie dowiedzą się, że taki związek w ich firmie istnieje. Dodatkowo nie będą mieć świadomości, jakie korzyści da im przyłączenie się do organizacji. Profesjonalnie i odpowiednio dobrane działania marketingowe wpływają także korzystnie na wizerunek danego związku zawodowego. W dużych spółkach nierzadko działa kilka różnych organizacji związkowych. W takiej sytuacji liczy się również to, komu pierwszemu uda się dotrzeć do pracowników. Działania marketingowe mogą być prowadzone samodzielnie, przez członków związku lub powierzone profesjonalistom w tej dziedzinie. Dzięki tej drugiej możliwości można zdecydowanie szybciej zobaczyć efekty prowadzonych kampanii. Istnieje wtedy również mniejsza szansa na popełnienie błędu, który mógłby odbić się negatywnie na wizerunku organizacji.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Czy związki zawodowe potrzebują marketingu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry