Influencer marketing stał się w ostatnim czasie bardzo popularną formą na promocję wykorzystywaną przez wiele przedsiębiorstw. Powodem tego jest wzrost zainteresowania i popularności twórców internetowych, którzy za pośrednictwem mediów społecznościowych kontaktują się ze swoimi odbiorcami i nawiązują z nimi trwałą relację. Zwykle zyskują oni sławę poprzez udzielanie się w Internecie, a ich działalność może mieć bardzo różny charakter. Dlatego też można wyróżnić youtuber’ów, Instagramerów, TikTokerów, podcasterów i tak dalej. Influencer marketing może przynosić przedsiębiorstwu wiele korzyści. Najważniejsze jest, aby firma wybrała twórcę, którego działalność będzie zbliżona tematycznie do działalności jaką prowadzi organizacja.
Co to jest influencer marketing?
Influencer marketing jest to forma marketingu internetowego, w której główną rolę odgrywają influencerzy. Influencerem jest taka osoba, która zamieszcza różnego rodzaju treści w Internecie, a treści te są chętnie odbierane przez odbiorców, którzy darzą twórcę zaufaniem i sympatią. Obserwatorzy, najczęściej uważają takie treści za wiarygodne i rzetelne. Influencerzy bardzo dużą uwagę przykładają do budowania więzi ze swoimi odbiorcami, do tego celu wykorzystują media digitalowe i pozwalają osobom obserwującym uczestniczyć aktywnie w swoich działaniach.
Influencer marketing bardzo mocno zyskał na popularności, ponieważ dzięki twórcom internetowym marka może docierać ze swoim przekazem reklamowym do grupy odbiorców, którzy mogą stać się jej potencjalnymi klientami. Bezpośredni kontakt z klientem zwiększa szanse na to, że zdecyduje się on kupić produkt danej marki. Influencerzy najczęściej są ekspertami w danej dziedzinie i posiadają dużą wiedzę na dany temat, dzielą się oni tą wiedzą ze swoimi obserwatorami przez co zyskują ich zaufanie i stają się w ich oczach bardziej wiarygodni. Wiarygodność i autentyczność to bardzo ważne elementy, które będą wpływały na skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Polecane przez nich produkty często zyskują na popularności, a czasem nawet tworzy się trend na ich używanie.
Dlaczego warto prowadzić influencer marketing w swoich działaniach promocyjnych?
Influencer marketing może dostarczyć wiele korzyści firmom, które zdecydowały się na jego zastosowanie. Do korzyści takich zaliczyć można:
- poprawa kontaktu z konsumentem – ta forma promocji pozwala zindywidualizować kontakt z klientem, ponieważ koncentruje się ona nie na grupach odbiorców, lecz na pojedynczym konsumencie. Dzięki influencerom można zbudować relacje z grupą docelową.
- zwiększenie wiarygodności – kolejnym dużym plusem jest możliwość zwiększenia wiarygodności przedsiębiorstwa w oczach odbiorców. Jest to spowodowane tym, że twórca internetowy posiadający zaufanie konsumenta i polecając daną markę sprawia, że przedsiębiorstwo to, również stanie się bardziej wiarygodne i godne zaufania.
- budowanie relacji – kolejną dużą korzyścią influencer marketingu jest możliwość zbudowania trwałej relacji z konsumentem, jednak relacja ta musi być stale pielęgnowana, aby nie została przez firmę utracona.
W jaki sposób wybrać influencera?
Bardzo ważnym elementem w trakcie prowadzenia influencer marketingu jest wybór odpowiedniego twórcy. Działanie to musi zostać przeprowadzone bardzo dokładnie tak, aby tematyka jaką zajmuje się influencer pasowała do działalności prowadzonej przez firmę. By zrobić to dobrze trzeba też poznać swojego klienta, to znaczy jego potrzeby, wymagania i problemy, z którymi aktualnie się mierzy, tak aby możliwe było pozyskanie jego zaufania i sympatii. Następnie bardzo ważne jest, by określić cele, które chce osiągnąć firma współpracując z danym influencerem. Kolejnym krokiem będzie wybór twórcy, którego odbiorcy, będą pokrywać się z grupą docelową jaką ustaliła wcześniej organizacja.
Reklama firmy w social mediach
Reklama w mediach społecznościowych, jest to taki rodzaj reklam, które prowadzone są w social mediach. Celem takiej formy promocji jest dotarcie do użytkowników danego portalu społecznościowego z przekazem reklamowym. Reklama taka może być realizowana na Facebooku, Instagramie, Twitterze i tak dalej. Przedsiębiorstwo powinno wybrać taki serwis, z którego korzysta jego grupa docelowa. Dużą zaletą tej formy promocji jest to, że umożliwia ona odbiorcom na wchodzenie z nią w interakcję. Oznacza to, że konsument może ją skomentować, polubić bądź udostępnić. Mogą więc oni w ten sposób wyrażać swoje odczucia na temat treści, które zawiera reklamę. To duża zaleta, ponieważ firmy mogą też dzięki temu dowiedzieć się w jaki sposób reklama została odebrana przez konsumentów.