Co to jest marketing lokalny i czy warto go stosować? Czasami zdarza się, że przedsiębiorstwa nawet te małe lokalne postanawiają działać na rynku krajowym bądź nawet globalnym. Rozwiązanie to niekoniecznie jest prawidłowe, ponieważ może zdarzyć się tak, że przy nie przyniesie ono żadnych efektów. Dlaczego? Ponieważ małe firmy rywalizując z dużymi graczami na rynku mogą nie wygrać tej rywalizacji i po prostu zniknąć w gąszczu innych firm. Marketing lokalny to natomiast opracowywanie takich planów marketingowych, które pozwolą przedsiębiorstwu dotrzeć do potrzeb i wymagań lokalnych grup klientów. Czym dokładnie jest marketing lokalny i w jaki sposób warto go prowadzić?
Co to jest marketing lokalny?
Marketing lokalny jest to działanie, które polega na tworzeniu takich planów marketingowych, które uwzględniają potrzeby, zainteresowania, preferencje lokalnych grup klientów. Jest to również zaspokojenie potrzeb mieszkańców oraz osób, które w danym momencie przebywają na terytorium, na którym działa przedsiębiorstwo. Może to być zarówno wioska, miasto, gmina, powiat, województwo i tak dalej. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby organizacja była w stanie odpowiednio zidentyfikować właśnie wspomniane wyżej potrzeby, preferencje i zainteresowania, a także potrafiła przewidywać pojawiające się zmiany. Warto również podkreślić, że w ramach marketingu lokalnego uwzględnia się również osoby, które przybywają na dany teren na określony czas, mowa tutaj dokładnie o turystach. Marketing lokalny bardzo często ma na celu stworzenie pozytywnego wizerunku firmy oraz pozyskanie nowych klientów.
W jaki sposób można prowadzić marketing lokalny?
Jest kilka sposobów na to w jaki sposób można prowadzić marketing lokalny. Zarówno można robić to Internecie jak i poza nim, w dzisiejszych czasach wiele przedsiębiorstw decyduje się na działania w sieci i właśnie w tym celu powstają lokalnej grupy na Facebooku, na których firmy prężnie działają i spotykają się ze swoimi odbiorcami.
Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą zostać zapamiętani na dłużej. Innym sposobem będzie oczywiście pozycjonowanie, które pozwala pozyskać wiele dobrych efektów, należy jednak zwrócić uwagę, aby pozycjonowanie odbywało się na lokalne frazy, które najczęściej są prostsze niż te ogólnokrajowe. Wykorzystać można także kampanie w Google Ads, które również dają wiele możliwości, ponieważ można je kierować do konkretnej grupy osób, poprzez określenie ich wieku, płci, zainteresowań i innych kwestii dzięki temu reklama trafi do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane produktami danej marki.
Marketing lokalny można prowadzić stosując również różne programy lojalnościowe, które wcale nie muszą być bardzo kosztochłonne wystarczy skorzystać z pieczątek lub naklejek i w taki sposób zachęcać swoich klientów do ponownego odwiedzenia firmy. Marketing lokalny jest bardzo dobrą formą promocji szczególnie dla małych lokalnych przedsiębiorstw, których głównym celem jest pozyskanie klientów, którzy zamieszkują określone tereny. Najczęściej terenem tym jest miasto bądź gmina na terenie, której działa organizacja. Odpowiednio poprowadzone będzie przynosił bardzo dobre efekty.
Jak sprzedawać usługi marketingowe?
Wiele agencji marketingowych, zastanawia się w jakiś sposób powinno się sprzedawać usługi marketingowe. Marketing to coś czego nie da się zobaczyć ani dotknąć, mimo to jest on bardzo ważny dla każdego przedsiębiorstwa, w jaki sposób w takim razie zaproponować swoje usługi firmom? Jednym z najważniejszych elementów będzie tutaj język korzyści. Handlowiec powinien w odpowiedni sposób przekazać wszystkie możliwości jakie przedsiębiorstwo będzie mogło uzyskać, dzięki oferowanej usłudze.
Kolejna ważna sprawa to opieranie się na faktach i liczbach. Nie ma tutaj miejsca na nieodpowiednie przedstawienie zakresu usług, które nie będą zgodne z rzeczywistością. Należy też pamiętać, aby starać się przede wszystkim nie wywierać presji na swoim kliencie, powinno się więc dać czas swojemu klientowi na to, aby mógł on dokładnie zapoznać się z ofertą i skonsultować ją ze swoimi współpracownikami. Reklama usług marketingowych powinna więc zostać przeprowadzona z należytą dokładnością, ponieważ to w jaki sposób agencja marketingowa będzie prezentowała swoje usługi będzie świadczyło o tym w jaki sposób zaprezentuje ona produkty swojego klienta.