Wierzyć czy nie wierzyć opiniom pod opisami hoteli? Temat zgodności z prawdą recenzji zamieszczanych w sieci, budzi wiele kontrowersji. Marki budując swoją widoczność online, starają się ją podbijać wartościami dodanymi do standardowego pozycjonowania SEO. Problem wiarygodności opinii w ostatnich latach odbił się szerokim echem na portalu Tripadvisor. Przykład kary nałożonej na włoską agencję oferującą recenzje na tym portalu, dał innym wykonawcom powód do rzetelnej weryfikacji zakresu świadczonych usług.
Jak działa Tripadvisor?
Aplikację Tripadvisor często określa się ‘mobilnym asystentem podróży’. To bez wątpienia jedna z najczęściej wykorzystywanych apek służących zbieraniu informacji na temat obiektu usługowego. Użytkownicy podejmują decyzję o odwiedzeniu konkretnego miejsca na podstawie opinii. Tripadvisor od kilku lat skrupulatnie pracuje nad weryfikacją recenzji zamieszczanych na portalu. Jak podkreślają redaktorzy strony, doświadczenie oparte na milionach prześledzonych recenzji, pozwoliło im wypracować model publikacji typowych dla turystów.
Fałszywe opinie na Tripadvisor
Tripadvisor traktuje kupione recenzje jako nieuczciwą praktyką biznesową. Niesprawiedliwą w kontekście innych firm legalnie pracujących nad swoją pozycją na portalu. Jedną z podstawowych zasad obecności w Tripadvisor jest zasada fair play. Polega ona na zachęcaniu gości pensjonatów czy restauracji do publikowania opinii. Zamieszczenie ich ma charakter dobrowolny i co najważniejsze jest realnym komentarzem na temat obiektu nie zawsze pozytywnym. Dlatego fałszywe rekomendacje nie są akceptowalne przez Tripadvisor.
Taka forma promocji nie ma nic wspólnego z pracami pozycjonerskimi SEO. Portal od kilku lat jest więc obserwowany przez ścisły zespół dochodzeniowy, który przechwytuje fałszywe recenzje i ich autorów. Użytkowników, którzy podszywają się pod klientów demaskuje się na bieżąco. Administratorzy pracują bowiem z organami regulacyjnymi i organami ścigania z całego świata. Fałszywi recenzenci są w skrajnych przypadkach skazywani na kary więzienia i wysokie grzywny. Standardowo wykrycie fałszywych opinii na profilu firmy, skutkuje czerwoną odznaką. Informuje ona użytkowników, o tym że marka prowadzi nieuczciwe praktyki biznesowe, co podważa jej wiarygodność w opinii potencjalnego gościa.
Kupowanie opinii na Tripadvisor jest szalenie ryzykownym działaniem zarówno dla agencji marketingowej, jak i dla samego klienta. Dlatego zamiast skupiać się na podbijaniu recenzji na portalu, lepiej poświęcić ten czas na podtrzymywanie relacji z recenzentami. Odpowiadanie na opinie gości to jedna z form marketingu szeptanego, opierającego się na budowaniu interakcji z odbiorcą.