Storytelling co to takiego? Jakie są najważniejsze zasady storytellingu? To, że wartościowe treści są bardzo cenne i przynoszą wiele korzyści, już praktycznie wie każdy. Warto jednak zwrócić uwagę, że człowiek uwielbia czytać historię i często wpływają one na jego emocje. Historie będą też przyciągały uwagę słuchacze, a także zapadały w jego głowie na pewien czas. To właśnie dlatego przedsiębiorstwa powinny wykorzystywać tworzenie historii do promocji i budowania swojej marki. Bardzo dobrą zaletą storytellingu jest brak nachalności z jego strony, a obecnie w Internecie przekazy reklamowe stają się dla klientów coraz bardziej uciążliwe. Co to jest storytelling i jakie są najważniejsze zasady storytellingu?
Co to jest storytelling?
Storytelling jest stworzeniem historii, które będą angażowały odbiorców. Są one zdecydowanie lepiej odbierane przez użytkowników niż czysta teoria. Nikomu nie trzeba mówić, że historia, która posiada narrację i bohatera, zdecydowanie bardziej będzie interesowała odbiorcę, co więcej będzie ona zapadała w jego pamięci na dłużej. Historie takie mają też odpowiedni kontekst i opowiadają one o losach bohaterów, którzy znajdują się w takiej opowieści.
Dzięki storytellingowi przedsiębiorstwo może zbudować relacje ze swoim klientem, która następnie przełożyć może się na zwiększenie sprzedaży. Jak pokazują badania, aż 56% konsumentów twierdzi, iż historie opowiadane przez markę wpływają na podejmowaną przez nich decyzję zakupową. Oczywiście historia ta musi być związana z produktem i będzie ona dostarczała klientowi wartościowych informacji na jego temat. Produkt powinien też zostać przedstawiony w jak najlepszym świetle, co będzie też wpływało na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa w Internecie.
Jakie są najważniejsze zasady storytellingu?
Jeżeli chodzi o najważniejsze zasady storytellingu to będą się na nie składać następujące elementy.
- Kontekst – przede wszystkim trzeba zadbać o ciekawy kontekst opowieści, czyli czas i miejsce akcji. Każda historia musi odbywać się w określonym miejscu i czasie. To właśnie tutaj opisywany będzie świat w jakim toczy się akcja. Wydawać, by się mogło, że całe tło opowieści nie jest tak ważne, jak tocząca się historia, jednak przeświadczenie to jest błędne. Konsument musi w pewnym sensie utożsamić się z całym budowanym przekazem.
- Bohater – najważniejsze zasady storytellingu, to oczywiście ukazanie bohatera. W każdej historii musi pojawić się bohater. Mimo tego, że storytelling przedsiębiorstwa powinien opierać się na danym produkcie, to jednak bohater będzie tutaj najważniejszy.
- Pojawiający się problem – w każdej bajce czy historii pojawia się jakiś przeciwnik, tak już jest, że zdecydowanie bardziej interesuje to odbiorców. Jak przypomnimy sobie bajki czytane nam przez rodziców, w każdej historii pojawia się zły bohater, który walczy z bohaterem dobrym. Jest to tak zwana walka dobra ze złem. Można tutaj pokazać, korzyści płynące z zastosowania produktu. Można też wskazać, że bohater walcząc z przeciwnikiem wykorzystuje, aby wygrać, właśnie produkt danego przedsiębiorstwa.
- Zwrot akcji – najważniejsze zasady storytellingu to też historia, powinna ona wywoływać w użytkowniku emocje, dlatego tak ważne jest, by pojawił się zwrot akcji. Zazwyczaj następuje on w rozwinięciu, kiedy historia osiąga punkt kulminacyjny.
- Zakończenie – jeżeli chodzi o najważniejsze zasady storytellingu, to na pewno będzie to pojawiające się zakończenie. Każda historia musi mieć swój koniec. Jest to pewien morał, który płynie z całej opowieści. Zakończeniem może być udzieleniem, pewnych porad swoim klientom, które będą dla nich użyteczne.
Marketing w Internecie
Marketing internetowy, jest to jeden z rodzajów marketingu. Działania promocyjne, odbywają się w sieci. Strategie mogą przyjmować różne cele, najczęściej będzie to zwiększenie sprzedaży, budowanie pozytywnego wizerunku, pozyskiwanie nowych klientów czy zwiększenie widoczności w sieci. Każde przedsiębiorstwo może mieć inny cel. Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie marketingu w Internecie, do prowadzenia działań reklamowych. Dzieje się tak głównie dlatego, że Internet cały czas się rozwija i daje on możliwość firmom do wykorzystywania narzędzi, które będą ułatwiały proces promocyjny. Do narzędzi takich zaliczyć można content marketing, marketing szeptany, influencer marketing i tak dalej. Dzięki nim firmy mogą w ciekawy sposób docierać z przekazem reklamowym do swoich odbiorców.