Każdego dnia setki milionów ludzi na całym świecie korzysta z platformy społecznościowej, jaką jest Instagram, przeglądając wstawione zdjęcia czy filmiki i lajkując je lub komentując. Z kanału tego korzystają najczęściej osoby w wieku 18-35 lat i to oni są najbardziej podatni na działania marketingowe i po prostu kupują produkty, które zobaczą na Instagramie. Jeżeli więc nie ma tam jeszcze Twojej firmy, to warto to zmienić! Promocja na Instagramie to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do szerszej grupy odbiorców i zaprezentowania im własnych produktów. Na pierwsze efekty nie trzeba długo czekać, a zatem warto zacząć działać!
Kto może reklamować się na Instagramie?
W zasadzie każdy może zacząć promować się na Instagramie, zarówno jako marka osobista, czy profil biznesowy. Jeśli mamy tylko coś ciekawego do zaoferowania, jesteśmy kreatywni i nastawieni na budowanie relacji, to Instagram stoi przed nami otworem! Trzeba jednak pamiętać o tym, że promocja na Instagramie nie jest zwykłym reklamowaniem czegoś z zamiarem natychmiastowej sprzedaży, ale raczej rozdawaniem: bonów, kuponów, zniżek, organizowaniem konkursów, ciekawych wydarzeń – słowem wszystkiego tego, co przekona followersów do działania i wzbudzi w nich chęć sięgnięcia po daną rzecz i w rezultacie po prostu jej nabycia. O wiele lepiej rozbudza zakupowe pożądanie kod z konkretną zniżką, niż posty typu ”sprzedam bluzkę w kolorze butelkowej zieleni”.
Dobry (visual) content marketing to podstawa
Na Instagramie możemy wykorzystać zarówno obraz, jak i tekst, by zwiększyć ruch i zasięg naszych postów. Choć oczywiście warstwa graficzna gra tu główne skrzypce i jest zwyczajnie szybciej przetwarzana przez ludzki mózg. W każdym wypadku trzeba zadbać o jakość contentu – jego oryginalność, poprawność językową czy dobrą rozdzielczość. Nikt nie lubi byle jakich, kiepskiej jakości treści wrzucanych do sieci…
Promocja na Instagramie nastawiona na sukces
W tym przypadku sukces nie od razu musi oznaczać sprzedaż danej rzeczy. Sukcesem bowiem jest zwrócenie na nią uwagi followersów, którzy dzięki odpowiednim działaniom, będą skłonni w przyszłości podjąć taką, a nie inną decyzję zakupową i raczej wątpliwe, że skorzystają z oferty konkurencji. Jak zatem przekuć działania w sukces? Wystarczy zwrócić uwagę na:
- odpowiednio dobrane hashtagi, zgodne nie tylko z aktualnymi trendami, ale także z profilem firmy,
- spójność, estetykę oraz ciekawe komunikaty,
- ciekawe tematy,
- wpisywanie postów w aktualne wydarzenia,
- interesowanie się tym, co publikują na swoich profilach osoby, które śledzimy,
- reagowanie na polubienia, komentarze,
- pokazanie tego, co robimy, nie tylko jak klipu z wyreżyserowanego filmu, ale również ”od kuchni”,
- zachęcanie do dyskusji, inspirowanie, a nawet doradzanie.
Wrzucając zdjęcia produktów, warto pokazać je w innym kontekście, jak jeszcze można je wykorzystać. Produkt sfotografowany w sposób jak z katalogu jest dobry, ale na stronę sklepu, nie platformę social media.
Promocja na Instagramie z pomocą trendsettera
Nie trzeba korzystać tylko i wyłącznie z własnego profilu na Instagramie, by móc skutecznie promować własny biznes. Doskonale sprawdzi się także pomoc innych osób, a w szczególności tych, którzy mają już wierne grono followersów na Instagramie. W praktyce wygląda to tak, że firma przesyła danej osobie konkretną rzecz i w zamian prosi o jej pokazanie na profilu i oznaczenie marki. W ten sposób można dotrzeć do grupy odbiorców, nawet jeśli nie mamy jeszcze zbyt bogatej własnej sieci kontaktów. Im ciekawiej zostanie zaprezentowana rzecz, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś odwiedzi nasz profil a w rezultacie i sklep, dokonując zakupu…
Jak usunąć nieprzychylne opinie?
Działania, przez które nie jest możliwa nie tylko skuteczna promocja na Instagramie, ale także zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, często pozostawiają po sobie ślad w postaci niekoniecznie korzystnego komentarza. Jak usunąć komentarze z Instagrama? Czy taki zabieg nie pozostanie również źle odebrany? W zasadzie każdą opinię możemy usunąć bez większego problemu, najeżdżając kursorem czy przytrzymując ikonkę chmurki przy komentarzu. Nie jest to jednak zabieg niezauważalny. Jeżeli negatywny komentarz nie jest zwyczajnym hejtem, to lepszym rozwiązaniem może okazać się zareagowanie na niego i konstruktywna odpowiedź, niż jego skasowanie.
Jaki jest koszt działań marketingowy w social mediach?
To, ile będzie kosztowała promocja na Instagramie, zależy od kilku kwestii. Przede wszystkim, czy zdecydujemy się działać w pojedynkę, czy postawimy na współpracę. Obecnie działają na rynku agencje marketingowe, które mogą nie tylko stworzyć nasz profil od podstaw, ale także zapewnić prowadzenie konta, tworzenie treści czy dodatkowe działania marketingowe. To wszystko niesie za sobą oczywiście dodatkowe koszta. Nie należy się jednak zniechęcać, jeśli zdecydujemy się prowadzić konto sami. Praca włożona w budowanie relacji i prezentację wizerunku marki, w końcu da upragnione efekty.