Media społecznościowe w znacznym stopniu wpłynęły na to jak w chwili obecnej wygląda reklama produktów i usług. Jeżeli ktoś chce dotrzeć ze swoimi produktami do szerokiego grona odbiorców musi zainwestować w influencer marketing.
Kim jest influencer?
Influencer, nazywany również Liderem Opinii, ma bardzo duży wpływ na inne osoby w kwestii podejmowania decyzji. Taką osobą może być aktor, piosenkarz, sportowiec, modelka nawiązujący kontakt ze swoimi odbiorcami za pomocą mediów społecznościowych.
Może to być również znany bloger, vloger posiadający swoje konto z ogromną rzeszą odbiorców.
Przy czym wyróżniamy mikro influencerów oraz influencerów – celebrytów.
Szansę na bycie takim człowiekiem ma właściwie każdy z nas, o ile znajdzie dobry sposób na zbudowanie swojego wizerunku. W końcu wielu dzisiejszych influencerów wzięło się praktycznie z sieci, ponieważ mieli doskonały pomysł na prowadzenie swojego bloga, publikując filmy z np.poradami.
Czym jest influencer marketing
To nawiązywanie współpracy z daną osobą w celu wypromowania swoich usług. Współpraca może przybierać różną formę. Pierwsza z nich to wpisy sponsorowane. Druga to recenzję danych produktów umieszczane w swoich wpisach lub też w relacjach story. Trzecia forma to udział w kampaniach reklamowych.
Influencer za taką współpracę może otrzymać wynagrodzenie finansowe lub też w postaci darmowych produktów i usług. Można śmiało posunąć się do stwierdzenia, że reklama budowana w taki sposób ma większy zasięg oddziaływania na potencjalnych odbiorców niż tradycyjne formy promocji. Zasada działania jest bardzo prosta. Przykładowy idol nastolatków otrzyma do testowania buty danej firmy sportowej. Owi młodzi ludzie zapatrzeni w swojego idola na pewno będą naciskali swoich rodziców na zakup takich samych butów, ponieważ będą chcieli byc równie modni i stylowi.
Opłacalność influencer marketingu jest bardzo duża.
Jak współpracować z influencerem?
Zanim jednak rozpocznie się nasza współpraca z danymi osobami, to musimy zdać sobie sprawę z tego, że wszystko musi być w odpowiedni sposób przygotowane – jak w tradycyjnej kampanii reklamowej.
W pierwszej kolejności musimy wybrać osoby, które będą reklamowały nasze produkty i usługi. Nie wystarczy wybrać pierwszych, lepszych influencerów, ponieważ nie będzie miało to najmniejszego sensu. Starając się wykreować markę ubraniową nawiążmy współpracę z blogerkami i blogerami modowy a nie panią, która na co dzień zajmuje się świadczeniem usług ginekologicznych lub też politykiem. Uwzględnijmy również publikowane treści przez tą osobę, żebyśmy na własne życzenie nie zaszkodzili swojej marce.
Czasem warto rozważyć współpracę z mikro influencerami, jeżeli kreujemy produkt związany z danym miejscem zamieszkania. Czasem mniejsza ilość obserwatorów oznacza większą skuteczność. Przykładem może być firma drukarska działająca na terenie Krakowa. Właśnie wypuszcza na rynek specjalną linię ubrań promująca to miasto. Warto znaleźć znanego mikro influencera z tego miasta, którego mieszkańcy miasta doskonale znają(lepsze oddziaływanie na grupę docelową) niż celebrytę, którego zasięg jest globalny.
Nie można również zapomnieć o rozważeniu ilości influencerów, których będziemy chcieli zaangażować do naszej akcji reklamowej.
Wstępna strategia całej kampanii ma decydujący wpływ na to jak wszystko będzie wyglądało w przyszłości. Potrzebne jest nam opracowanie budżetu, wybranie grupy docelowej, wyznaczenie celów kampanii. Poza tym nie zapominajmy o tym, że nasza konkurencja nie śpi.
Ważnym elementem jest również forma i treść samego komunikatu. Trzeba wszystko starać się przekazać w naturalny ale efektywny sposób. Można tutaj mówić o jednorazowej recenzji produktu, wpisie na blogu, recenzji umieszczonej w filmie, zdjęciu w social mediach lub też zaproszenie do wejścia na konkretną stronę produktu. Pamiętajmy jednak, że sama treść jest równie ważna, ponieważ nawet jedno słowo może wpłynąć niekorzystnie na wizerunek marki.
Współpraca z influencerem to świetny pomysł na jeden z elementów kampanii reklamowej. W branżach bardziej młodzieżowych, to już w ogóle jest ważne.