Plotka, informacja przekazywana szeptem – niezależnie od nazwy jaką jej nadamy zawsze ma jeden cel – wzbudzenie zainteresowania pewnymi wydarzeniami. Nic więc dziwnego, że w takim zachowaniu wielu marketerów zaczęło upatrywać szansę na prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych.
Marketing rekomendacji
Zwany także marketingiem plotki ma na celu wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów naszym produktem. To nic innego, jak przekazywanie naszych opinii na temat poszczególnych produktów. O etyczności tego narzędzia marketingowego mówi się bardzo dużo. Wszystko przez to, że pojawia się wielu amatorów, którzy zamiast uprawiać WoMM …spamują. Źle przeprowadzona “szeptanka” może doprowadzić do zniszczenia wizerunku marki.
Zadania “szeptanki”
Aby móc poprawnie wykonywać tego rodzaju działania należy zapoznać się z głównymi zadaniami, jakie ma to narzędzia. Należy do nich:
- zbudowanie komunikacji z klientem;
- zachęta klientów do wykonania interakcji, w tym wypadku najczęściej chodzi o zakup poszczególnych produktów i usług, często chodzi tutaj również o wymianę opinii pomiędzy producentem a klientem, dzięki temu marka będzie wiedziała jakie są zalety ich produktów oraz wady, które trzeba zlikwidować;
- budowa pozytywnego wizerunku marki;
- rozpowszechnianie nowych trendów związanych z zakupem poszczególnych produktów należących do danej marki;
- lepsze dotarcie do klientów, którzy faktycznie będą rozważali zainwestowanie w nasze usługi.
Korzyści marketingu szeptanego
Jeżeli ktoś ma wątpliwości odnośnie stosowania tego narzędzia, to musi poznać korzyści, jakie ono daje:
- większa widoczność marki;
- budowanie głębszych, bardziej przyjacielskich relacji z klientami;
- pokazanie się od bardziej ludzkiej strony – jesteśmy tacy jak oni i jesteśmy dla nich zawsze dostępni;
- pozytywnie odbierany wizerunek marki;
- możliwość dotarcia do większego grona odbiorców, którzy sami zaczną polecać między sobą naszą firmę;
- lepsza jakość produktów i usług przez nas świadczonych.
Dla kogo jest buzz marketing?
Dla wszystkich. Nawet, duże globalne marki, które święcą triumfy już od wielu lat muszą korzystać z tego rodzaju narzędzi. Kto jednak w szczególności powinien pomyśleć o WoMM? Zaliczają się do nich:
- marki, które nie są widoczne dla klientów;
- firmy, które nie mogą wypromować dla siebie stabilnej pozycji w internecie, przez co ich konkurencja nad nimi dominuje;
- marki chcące wypromować nowy produkt – nawet, jeżeli już od dawna są obecne na rynku i mają wierne grono swoich klientów;
- firmy, które muszą popracować nad swoim wizerunkiem, w szczególności jeżeli ten został ostatnio mocno nadszarpnięty.
Rodzaje szeptanek
Tego rodzaju kampanie można podzielić na kilka kategorii:
- trendsetting – moda na daną rzeczy, duży udział w tym przypadku mają Liderzy Opinii, którzy będą przedstawicielami naszej marki testując, nosząc (odzież, dodatki do niej) nasze produkty;
- buzz marketing – skierowany w dużej mierze na rozmowy prowadzone w sieci przez różnych internautów na forach, blogach, itp.;
- marketing wirusowy – korzystanie z aktualnych, śmiesznych wydarzeń, które można powiązać z działalnością naszej firmy, przy czym w tym wypadku należy działać szybko i…roztropnie, aby nie urazić czyichś uczuć.
Stosując takie działania pamiętajmy o etyce, dzięki czemu naprawdę uda nam się dzięki temu zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy. Co dalej za tym idzie świadomość wśród potencjalnej grupy odbiorców odnośnie naszej marki pozostanie w nich na długo. W przyszłości będzie miało to na pewno duży wpływ na zwiększanie się naszych zysków.