Logo to podstawowy element, o którym należy pomyśleć przy tworzeniu swoje własnej marki. Tak naprawdę nie ma znaczenia czy chodzi o mały lokalny biznes, czy międzynarodową korporację. Chodzi o znak, który pozwoli wyróżnić się na rynku. Jakie dokładnie znaczenie ma logo? O czym należy pamiętać podczas jego projektowania? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule! Serdecznie zapraszamy do lektury!
Co dokładnie kryje się pod pojęciem „logo”?
Warto zacząć od podstaw. Logo jest znakiem graficznym firmy lub jakiegoś wydarzenia. Składa się przede wszystkim z sygnetu, czyli inaczej symbolu graficznego oraz logotypu, który jest typograficznym przedstawieniem nazwy. Często zdarza się, że sam logotyp pełni rolę znaku firmowego. Jednak nie powinien być on traktowany jako synonim loga. Jest to jednak bardzo popularny błąd i wiele osób myli te dwa pojęcia. Może przyczyniać się to do powstawania nieporozumień podczas ustaleń z agencją marketingową. Dlatego tak ważne jest rozróżnianie tych dwóch podobnych, a jakże innych pojęć.
Wizerunek marki a logo
Wśród marketingowców bardzo popularne jest stwierdzenie, że bez loga nie ma firmy. Jest to element niezbędny. Służy on odróżnieniu firmy od konkurencji. Ma na celu oznakowanie i wyróżnienie marki i jej produktów. W czasach marketingu internetowego ogromną rolę odgrywa również w mediach społecznościowych. Bardzo często wykorzystywane jest jako miniaturka czy zdjęcie profilowe. Tak naprawdę wszystkie działania marketingowe są ściśle powiązane z użyciem loga firmowego. Liczy się pierwsze wrażenie, dlatego im lepsze logo marka posiada, tym lepiej zapisze się w głowach potencjalnych klientów. Badania dowodzą, że bardzo często logo wpływa również na decyzje zakupowe konsumentów. Chyba nie trzeba mówić już nic więcej, by przekonać Cię, jak ważny jest to element, nieprawdaż?
Jak zaprojektować dobre logo dla firmy?
Warto od samego początku uświadomić sobie, że nie istnieje coś takiego jak logo idealne. Nigdy nie uda nam się trafić w gusta wszystkich ludzi chodzących po Ziemii. Absolutnie nie oznacza to, że nie warto się starać! Istnieją pewne zasady, których warto się trzymać i uwzględnić je podczas planowania wyglądu znaku rozpoznawczego marki. Cechy, o których należy pamiętać to między innymi:
- Prostota – Minimalizm to coś, co klienci uwielbiają. Największe i najbardziej rozpoznawalne światowe marki doskonale o tym wiedzą. Warto, chociażby przypomnieć sobie logo takich firm jak Apple czy Coca-Cola. Prostota sprawia, że logo jest łatwiejsze do zapamiętania. Dodatkowe udziwnienia są po prostu zbędne.
- Oryginalność – Sprawa oczywista, lecz niestety nie dla wszystkich. Pamiętajmy, że logo ma odróżniać firmę na rynku. Jeśli będzie zbyt podobne, do takiego, które już na rynku istnieje. może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek firmy. I nie chodzi tutaj tylko o pomyłkę klientów Ludzie po prostu nie znoszą plagiatów. Nawet tych wykonanych teoretycznie nieumyślnie. Tak więc zapamiętaj – unikalność to podstawa!
- Rozpoznawalność – To punkt łączący się bezpośrednio z prostotą. Każdej marce zależy na tym, by logo zapisało się w pamięci klientów Dobrym sposobem jest zastanowienie się jakie loga najlepiej pamiętamy my sami, a następnie wyciągnięcie wniosków.
- Estetyka – Niby proste, ale czasami ciężkie do wykonania. Logo powinno być nie tylko unikalne, ale również ładne i czytelne. Będzie przecież wykorzystywane na billboardach, ulotkach, broszurach czy wizytówkach Musi prezentować się perfekcyjne zarówno na małych, jak i wielkich formatach. Tylko wtedy możne zostać uznane za „dobre”.
- Wzbudzanie pozytywnych emocji i skojarzeń – Klient po spojrzeniu na logo firmy, ma czuć zaufanie do marki. Aby to się udało, należy dokładnie przeanalizować wykorzystane kształty i kolory. Mają one ogromne znaczenie. Czasami drobna zmiana, na przykład zmiana wykorzystanego odcienia, może zadecydować o tym, czy logo odniesie sukces.